۴ بهمن ۱۳۹۹
647 بازدید
مقالات تصادفی
- چگونه در ورد لیست کشویی بسازیم؟
- ساخت قالب سفارشی در پاورپوینت به زبان ساده
- یوزر ایجنت (User Agent) چیست و چگونه آن را در مرورگر خود تغییر دهیم
- آموزش ۵ روش تنظیم کیفیت فیلم در یوتیوب کامپیوتر و گوشی
- آموزش بررسی و 11 روش فهمیدن هک شدن گوشی اندروید
- آموزش ساخت اپل آیدی رایگان با گوشی و کامپیوتر یا از طریق سایت
- آیا میدانید با کد #*0#* میتوانید وارد منوی مخفی در تلفنهای گلکسی سامسونگ شوید؟
- ادوبی آخرین آپدیت فلش پلیر را منتشر کرد
- ۳۵ قاب سینمایی بینظیر که مسیر حرفهای کریستوفر نولان را تعریف میکنند
- افزودن Sitemap به Google Search Console

اپل اعلام کرده است که در حال توسعهی موتور جستوجوی خودش است تا آن را جایگزین موتور جستوجوی گوگل کند.
هم اکنون گوگل مبلغی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار را به صورت سالانه به اپل میپردازد تا موتور جستوجوی گوگل بهعنوان موتور جستوجوی پیشفرض در دستگاههای ساخت اپل استفاده شود.
به نظر میرسد قرار داد سالانهی اپل و گوگل به زودی به زمان انقضای خود نزدیک خواهد شد و با توجه به اینکه گوگل هم اکنون به دلیل انجام کارهای انحصار طلبانه توسط وزارت دادگستری آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است، این احتمال موجود دارد که پروندهی قضایی گوگل مانع تمدید این قرار داد سالانه بین اپل و گوگل شود.
اپل هم اکنون هم انتقال از موتور جستوجو گوگل را آغاز کرده است. گزارشهای منتشر شده نشان میدهند که اپل از سال ۲۰۱۴ در حال توسعهی Applebot است که از آن زمان تاکنون، به مرور صفحات وب میپردازد. گزارشها نشان میدهند که بهتازگی میزان استفاده از آن به شکل محسوسی افزایش یافته است.
در سیستم iOS 14 زمانی که با استفاده از ابزار جستوجو در صفحهی «هوم» (Home) عبارتی را جستوجو کنید، اپل با دور زدن موتور جستوجو گوگل لینک مربوط به سایتها را به شما نشان خواهد داد.
در حدود ۳ سال پیش، اپل مدیر مربوط به بخش موتور جستوجو گوگل و هوش مصنوعی این شرکت را به نام John Giannandrea را به استخدام خود درآورد. این شخص هم اکنون مسؤولیت جانشین ارشد در بخشهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در اپل برعهده دارد.
البته هنوز به شکل واضح مشخص نیست که در آینده شاهد چه شکلی از این موتور جستوجو خواهیم بود. در واقع نمیتوانیم بگوییم که اپل قصد دارد سایتی همانند گوگل را در آینده رونمایی کند یا که این شرکت فقط قصد دارد در زمان استفاده از Spotlight در دستگاههای دارای سیستم عاملهای iOS و OS X قابلیت جستوجو را بهبود ببخشد.
به طور حتم با فرارسیدن زمان انقضای قرار داد میان گوگل و اپل مبنی بر استفاده از موتور جستوجو گوگل بهعنوان موتور جستوجوی پیشفرض بر روی میلیونهای دستگاه تولیدی اپل و مواجه شدن این قرار داد با فشارهای نظارتی، برنامهی آتی اپل در رابطه با موتور جستوجوی خودش مشخصتر خواهد شد.
اطلاعات منتشر شده نشان میدهند رقمی که گوگل به صورت سالانه به اپل برای انجام این کار میپردازد در حدود %۲۰ درآمد اپل را از لحاظ ارائه خدمات تشکیل میدهد.
به طور حتم یکی از مشکلهایی که اپل در راه تبدیل شدن به یک غول در دنیای موتورهای جستوجو با آن مواجه است تعهد این شرکت به حفظ حریم خصوصی کاربران است. تیم کوک، مدیر عامل اپل، زمانی با منتشر کردن نامهای به کاربران این شرکت گفته بود:
«مدل کسب و کار ما بسیار ساده است. ما محصولات عالی را میفروشیم. ما اطلاعاتی همانند محتوای ایمیلهای ارسالی شما و عادتهایتان در زمان وبگردی را به شرکتهای تبلیغاتی نمیفروشیم. ما از اطلاعاتی که در آیفون یا آیکلود خود ذخیزه کردهاید کسب درآمد نمیکنیم. ما ایمیلهای شما و محتوای پیامهایتان را نمیخوانیم تا از اطلاعات آنها برای مقاصد تجاری استفاده کنیم.»
با توجه به متن این نامه مشخص نیست که اپل چگونه میخواهد موتور جستوجویی را توسعه دهد تا بدون استفاده از اطلاعاتی مانند عادتهای وبگردی کاربر یا اطلاعات ذخیره شدهی او در آیفون، در هنگام استفاده از این موتور جستوجو به او اطلاعات صحیح و به شکل بهتری را نمایش دهد.