چگونه دروغ های یک رزومه را تشخیص دهیم

مردم بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر کنید، اطلاعات ناصحیح در رزومه‌های خود وارد می‌کنند. چگونه می‌توان این دروغ‌ها را تشخیص داد؟

یک تیم تحقیقاتی در مورد صحت اطلاعات واردشده در رزومه، یک نظرسنجی برگزار کرده است. نتیجه‌ی این نظرسنجی نشان داد که تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان شخصی را می‌شناسند که در رزومه‌ی خود اطلاعات نادرست وارد کرده‌ است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان این دروغ‌ها را تشخیص داد؟ اینکه بدون پیش‌زمینه بخواهید اطلاعات نادرست را پیدا کنید کار سختی است؛ اما اگر بدانید کجا باید دنبال آن‌ها بگردید کار آسان می‌شود. ما در ادامه‌ی این مقاله‌، ۶ مورد از اطلاعاتی را که معمولا افراد در مورد آن‌ها دروغ می‌گویند بررسی کرده‌ایم.

۱- فاصله‌ی زمانی میان شغل‌ها

زمانی که شخصی فاصله‌ی زمانی میان شغل‌های خود را با سال بیان می‌کند، یعنی قصد دارد فضای خالی میان آن‌ها را بپوشاند یا اینکه مدت اشتغال خود را بیشتر از چیزی که هست نشان دهد. همچنین گاهی اوقات این تاریخ‌ها با هم تداخل دارند و کارشناس منابع انسانی باید به این موضوع دقت کند. البته این مدل اطلاعات نادرست، اهمیت چندان زیادی ندارند و این مهارت شخص است که باید مورد سنجش قرار بگیرد؛ اما معمولا بهتر است که در نظر گرفته شوند.

۲- عدم ارائه مدارک تحصیلی معتبر

تحصیلات یکی دیگر از مواردی است که معمولا اطلاعات نادرستی در مورد آن نوشته می‌شود. به‌عنوان مثال نوشتن میزان تحصیلات لیسانس به‌جای فوق دیپلم یا استفاده از نام دانشگاه‌های معتبر از جمله اطلاعاتی هستند که ممکن است اشتباه وارد شوند. حتی گاهی اوقات متقاضیان کار، معدل خود را بالاتر از میزان واقعی وارد می‌کنند. اگر صحت این اطلاعات برایتان اهمیت دارد، بهتر است در زمان مصاحبه‌ی حضوری، در این مورد از آن‌ها سؤال بپرسید و بخواهید که اطلاعات جامع‌تری در اختیارتان قرار دهند. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که کپی یا گواهی مدرک تحصیلی خود را در زمان مصاحبه همراه داشته باشند.

۳- استفاده از نام‌های معتبر

استفاده از نام‌های بزرگ یکی دیگر از مواردی که باید حتما به آن‌ها دقت کنید. گاهی اوقات افرادی که در شرکت‌های تبلیغاتی یا پیمانکاری مشغول به کار هستند، از نام مشتری‌های بزرگ به نفع خود استفاده می‌کنند؛ و ادعا می‌کنند که سابقه‌ی کار در این شرکت را داشته‌اند. به‌عنوان مثال بسیاری از وکلا ادعا می‌کنند که وکالت شرکت‌های بزرگ را بر عهده داشته‌اند؛ در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. آن‌ها تنها در شرکتی مشغول به کار بوده‌اند که در یکی از پروژه‌ها با آن شرکت بزرگ همکاری داشته است. بنابراین هر جا که دیدید فرد متقاضی از نام‌ شرکت‌های بزرگ در رزومه‌ی خود استفاده کرده، بهتر است که اطلاعات دقیق‌تری از او بخواهید.

۴- پرش‌های بزرگ

گاهی اوقات افراد متقاضی پرش‌های بزرگی در رزومه‌ی کاری خود دارند. به‌عنوان مثال مشاهده می‌کنید شخصی که دستیار مدیریت بوده، بعد از گذشت مدت کوتاهی خودش به سمت مدیریت رسیده است؛ یا اینکه در شرکت دیگری پست بالاتری دریافت کرده است. در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی بهتر است که از فرد متقاضی توضیح بخواهید. گاهی اوقات افراد، عناوینی که احساس می‌کنند شایستگی آن را دارند به‌جای عناوین واقعی در رزومه‌ی خود وارد می‌کنند.

۵- توصیفات عجیب در مورد توضیح شغلی

نتایج نظرسنجی نشان داده است که تجربیات شغلی و مأموریت‌ها، حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها بسیار اغراق می‌شود. اگر مشاهده کردید شخصی مهارت‌های نامرتبطی در رابطه با عنوان شغلی خود نوشته است، یعنی باید حواستان را جمع کنید. زمانی که شخص برای مصاحبه‌ی حضوری دعوت شد، سؤال‌هایی در مورد مسئولیت‌های او بپرسید و از صحت اطلاعات واردشده اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که شخص تجربه‌ی بالایی در رابطه با یک مهارت ندارد و تنها در یک کلاس آموزشی شرکت کرده یا کتابی مرتبط با آن مهارت را مطالعه کرده است.

۶- استفاده بیش‌ازحد از ضمیر «من»

استفاده بیش از اندازه از ضمیر «من» به‌جای «ما» نشان می‌دهد که شخص تمام اعتبار پروژه‌های شرکت قبلی را به خودش داده است. این یعنی تلاش دیگر اعضای تیم را در موفقیت نادیده گرفته است. در صورت مشاهده‌ی این مورد از شخص بخواهید که در مورد نقش خودش در شرکت بیشتر برای شما توضیح دهد.

اطلاعات ناصحیح رزومه‌ها محدوده‌ی وسیعی را شامل می‌شوند و این درست نیست که با تمام آن‌ها به یک شکل برخورد شود. شما باید معیارهای انتخاب یک فرد را در نظر بگیرید و با توجه به این موضوع واکنش نشان دهید. بنابراین همه‌ی جزئیات را دقیق بخوانید و هر جایی که احساس کردید مشکلی وجود دارد، از متقاضی بخواهید برایتان توضیح دهد. سپس با توجه به معیارهای خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.