اینستاگرام قابلیت جدیدش برای تشویق شما به کنار گذاشتن گوشی را امتحان می‌کند

اینستاگرام می‌خواهد به وعده‌هایش برای تشویق به عادات سالم‌تر در رسانه‌های اجتماعی جامه‌ی عمل بپوشاند. «آدام موسری»، مدیر شبکه اجتماعی اینستاگرام فاش کرد که این پلتفرم شروع به آزمایش قابلیت جدید «استراحت کنید» (Take a Break) کرده است. این قابلیت جالب برای تشویق کاربران به استراحت پیوسته در حین استفاده از اینستاگرام طراحی شده و بعد از ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ دقیقه به شما یادآوری می‌کند که به انجام کار دیگری مانند گوش کردن به آهنگ دلخواه‌اتان بپردازید.

موسری، مدیرعامل پلتفرم اینستارگام توضیح داد که این ویژگی جدید یک گزینه‌ی کاملا اختیاری و انتخابی است که به شما امکان می‌‌دهد پس از یک مدت زمان از پیش تعیین شده توسط خودتان، یادآوری‌های استراحت را در اپلیکیشن دریافت کنید. مدیرعامل اینستاگرام امیدوار است که این قابلیت را در ماه دسامبر در اختیار همه‌ی کاربرانش قرار دهد. او تاکید کرد که اینستاگرام با آزمایش این قابلیت از نظر کاربران برای اصلاح و بهتر شدن آن استفاده خواهد کرد. بنابراین مشکلات احتمالی و اولیه‌ی این قابلیت با گذشت زمان حل خواهد شد.

به طور قطع برای ارتقائ این قابلیت فضای زیادی وجود دارد. مانند هر ویژگی دیگری، این قابلیت هم با محدودیت‌هایی مواجه است. قابلیت جدید «استراحت کنید» به طور دقیق مکث‌های بین اسکرول محتوا در اینستاگرام را اعمال نمی‌کند، یعنی کاربر می‌تواند به‌سادگی روی «انجام شد» ضربه بزند و به اسکرول مطالب ادامه دهد. در واقع با این کار این پلتفرم را گول می‌زند. بنابراین لازم است تا به ویژگی‌های سلامت دیجیتال یا کنترل والدین مانند Screen Time در iOS یا Digital Wellbeing اندروید روی بیاورید تا خود یا فرزندتان را مجبور به انجام کار دیگری کنید.

اگرچه این قابلیت هنوز در حال بررسی و آزمایش است، اما درصورتی که به یک یادآوری ساده برای کنار گذاشتن موقتی گوشی خود نیاز دارید، این ویژگی می‌تواند به شما کمک کند. اینستاگرام و متا (فیسبوک) چاره‌ای جز انتخاب این قابلیت نداشتند، زیرا به‌شدت تحت فشار تنظیم‌کننده‌ها و افشاگر معروف یعنی فرانسیس هاگن هستند که هر دو متا را متهم کرده‌اند که بیش از حد روی جذب کاربران تمرکز می‌کند و به اندازه کافی مراقب سلامت روحی و روانی آن‌ها نیست. بنابراین قابلیت جدید «استراحت کنید»، می‌تواند گامی به سوی رویکرد مسؤولانه‌تر از طرف این دو شرکت برای بهبود شرایطشان باشد.

این پلتفرم محبوب با ارائه‌های قابلیت‌های جدید و متنوع سعی بر حفظ رضایت کاربران خود دارد. به‌تازگی اینستاگرام از تصمیم خود برای افزودن سرویس حق اشتراک در حمایت از تولیدکنندگان محتوا خبر داده است. این پلتفرم بزرگ با افزودن این سرویس جدید به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا از یک مدل جدید درآمدزایی در قالب اشتراک استفاده کنند. اگرچه اینستاگرام هدف واقعی خود از ارائه‌ی این سرویس جدید اعلام نمی‌کند، اما احتمالا این بخشی از استراتژی این شرکت برای کسب درآمد بیشتر از این پلتفرم است و در عین حال روشی به کاربران ارائه می‌دهد تا از تولیدکنندگان محتواهایی که دنبال می‌کنند و دوستشان دارند، حمایت مالی کنند.

انتظار می‌رود که این سرویس جدید در آینده‌ی نزدیک به اینستاگرام اضافه شود. اشتراک اینستاگرام برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا خبر جدیدی نیست، زیرا خود شرکت در اوایل سال جاری تأیید کرد که روی «استوری‌های انحصاری» کار می‌کند که این استوری‌ها فقط برای کسانی که هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنند، در دسترس خواهد بود. این شبکه اجتماعی با ابزارهایی مثل حق اشتراک و حتی NFT به دنبال ایجاد بستری جذاب‌تر برای تولیدکنندگان محتواست. از دیگر قابلیت‌های جدید اینستاگرام می‌توان به استیکر جدید «Add Yours» اشاره کرد.

اینستاگرام استیکر جدیدی با نام «Add Yours» به استوری‌های خود اضافه کرده که کاربران با این استیکر‌ها قادر خواهند بود تا تصاویر خود را در رابطه با یک موضوع به اشتراک بگذارند. این پلتفرم استیکر «Add Yours» را به‌عنوان راهی برای ایجاد موضوعات عمومی در استوری‌ها توصیف کرده و همچنین اشاره می‌کند این اولین بار است که راهی برای مشارکت عمومی مردم در قالب استوری به اینستاگرام اضافه شده است. باید دید در آینده اینستاگرام چه قابلیت‌های جذاب دیگری را به پلتفرم خود اضافه می‌کند.